Sunt 11 ani de când am
depus jurământul lui Hipocrate. Era la finalul facultăţii, şi, dacă nu mă
înşel, în 2002 încă Universitatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti ‘Carol
Davila’ utiliza versiunea clasică:
“Jur pe Apollo, pe Asclepios, pe Higeea si
Panaceea, pe totii zeii si zeitele, luandu-i ca martori ca voi indeplinni, pe
cat ma vor ajuta puterile si priceperea, juramantul si legamantul care urmeaza.
Sunt 11 ani de când am depus jurământul lui Hipocrate. Era la finalul facultăţii, şi, dacă nu mă înşel, în 2002 încă Universitatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti ‘Carol Davila’ utiliza versiunea clasică:
“Jur pe Apollo, pe Asclepios, pe Higeea si Panaceea, pe totii zeii si zeitele, luandu-i ca martori ca voi indeplinni, pe cat ma vor ajuta puterile si priceperea, juramantul si legamantul care urmeaza.
Pe invatatorul meu intr-ale medicinii il voi
socoti deopotriva cu cei care m-au adus pe lume, voi imparti cu el averea mea
si, la nevoie, ii voi indestula trebuintele, pe copiii sai ii voi privi ca pe
fratii mei si, daca vor dori sa devina medici, ii voi invata fara plata si fara
sa le cer vreun legamant.
Preceptele, lectiile orale si tot restul
invataturii le voi impartasi fiilor mei, fiilor invatatorului meu si ucenicilor
uniti printr-o fagaduiala si printr-un juramant, potrivit legii medicale, dar
nimanui altcuiva.
Le voi indruma ingrijirea bolnavilor spre
folosul lor, pe cat ma vor ajuta puterile si mintea, si ma voi feri sa le fac
orice rau si orice nedreptate.
Nu voi incredinta nimanui otravuri, daca imi va
cere, si nu voi indemna la asa ceva, tot astfel nu voi incredinta nici unei
femei leacuri care sa o ajute sa lepede. Imi voi petrece viata si voi indeplini
mestesugul in nevinovatie si curatie.
Nu voi practica operatia scoaterii pietrelor
din basica udului, lasand-o in seama celor ce se ocupa cu aceasta. In orice
casa as intra, voi intra spre folosul bolnavilor, pazindu-ma de orice fapta rea
si stricatoare comisa cu bunastiinta, mai ales de ademenirea femeilor si a
tinerilor liberi sau sclavi.
Orice as vedea si as auzi in timp ce imi fac
meseria sau chiar in afara de aceasta, nu voi vorbi despre ceea ce nu-i nici o
nevoie sa fie destainuit, socotind ca, in asemenea imprejurari, pastrarea
tainei este o datorie.
Daca voi respecta acest legamant fara sa-l
calc, fie sa ma bucur pe deplin de viata si de meseria mea, pururi cinstit de
ceilalti, iar daca il voi nesocoti si voi fi un sperjur, merit sa am o soarta
dimpotriva.”
O mică plimbare pe
YouTube mi-a actualizat cunoştinţele: în prezent se utilizează versiunea
modernă, de fapt o versiune modificată de jurământ adaptată după Declaraţia de
la Geneva din 1948. El este considerat jurământul lui Hipocrate – versiunea
modernă:
“Odata admis printre membrii profesiunii de
medic:
Ma angajez solemn sa-mi consacru viata in
slujba umanitatii.
Voi
pastra profesorilor mei respectul si recunostinta care le sunt datorate. Voi
exercita profesiunea cu constiinta si demnitate.
Sanatatea pacientilor va fi pentru mine
obligatie sacra.
Voi pastra secretele incredintate de pacienti
chiar si dupa decesul acestora.
Voi mentine prin toate mijloacele onoarea si
nobila traditie a profesiunii de medic.
Colegii mei vor fi fratii mei.
Nu voi ingadui sa se interpuna intre datoria
mea si pacient consideratii de nationalitate, rasa, religie, partid sau stare
sociala.
Voi pastra respectul deplin pentru viata umana
de la inceputurile sale chiar sub amenintare si nu voi utiliza cunostintele
mele medicale contrar legilor umanitatii.
Fac acest juramant in mod solemn, liber, pe
onoare!”
Ca esenţă, jurământul
lui Hipocrate aparţine domeniului eticii medicale. Un domeniu cu atât mai
actual cu cât medicina a ajuns în zilele noastre să fie de o complexitate
nemaiîntâlnită. În puţinele discuţii pe teme de etică medicală şi deontologie
la care am participat (unele absolut consistente, în cadrul masterului de biostatistică
medicală pe care l-am urmat) mi-am dat seama că domeniul deontologiei medicale
este mai complicat decât aş fi crezut. Şi nu doar în situaţii “clasice” pentru
etica medicală precum avortul sau eutanasia, dar actualitatea zilelor noastre
ne arată că nu doar România, ci multe ţări au de luat decizii dificile: ce se
întâmplă cu neasiguraţii, unde se trasează liniiile între diferite tipuri de
asigurări medicale, şi cât de drepte sunt ele…şi, în raport cu sistemele în
care lucrează, şi medicii ajung să “împrumute” din neajunsurile etice ale
sistemului. Chiar şi într-o realitate “ideală”, medicii au, în multe domenii,
decizii dificile de luat.: spre exemplu a anunţa sau nu un diagnostic de cancer
pacientului. Un profesor de etică a ales, într-un curs la care am participat,
un exemplu şi mai elocvent pentru ce înseamnă acest domeniu: “dacă ar fi să
salvaţi, în timpul unei naşteri, viaţa mamei sau a copilului, ştiind că doar una
din cele două vieţi se poate salva, ce aţi face?”.
Jurământul lui
Hipocrate se depune şi în alte ţări. Aproximativ 98% dintre facultăţile din
Statele Unite depun un tip sau alttul de jurământ, iar din acestea, aproximativ
jumătate utilizează o versiune a jurământului lui Hipocrate. În Marea Britanie 50%
dintre facultăţi utilizează în ceremonii jurăminte, dintre
care, probabil, cea mai mare parte o versiune a jurământului lui Hipocrate. Francezii chiar semnează un document de acest
tip, versiunea modernă a jurământului, adoptată de Ordre des Medecins.
Unii spun că
menţinerea acestui jurământ este un semn de recunoaştere pentru Hipocrate din
Cos (Hippocrates, 460-370 î.Hr.), considerat părintele medicinii. Alţii
recunosc pasaje de extremă actualitate în interiorul textului original, legate
de integritatea morală, confidenţialitate, priorităţi, relaţia cu brealsa
medicilor în general. Într-o altă ordine de idei, din punct de vedere legal
jurământul lui Hipocrate nu are valoare, el este doar un reper moral, aşa cum
sunt şi jurămintele depuse de primari, politicieni, jurişti şi alte categorii
profesionale care au această tradiţie. În cazurile care necesită analizarea
activităţii sau unor decizii sau acte medicale precise, este de competenţa
comisiilor de specialişti, a Colegiilor Medicilor şi a avocaţilor trasarea
limitelor între malpraxis şi practica corectă. Uneori graniţa este subţire,
alteori ceea ce se poate numi malpraxis într-o ţară subdezvoltată ar putea fi de fapt un compromis cu “malpraxisul” general
al sistemului de sănătate.
Autor: Dr. Adrian Copcea, Centrul Medical Asteco Cluj-Napoca
Publicat: 5 ianuarie 2014
Publicat: 5 ianuarie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu